Consent Mode v2 - Alt du må vite

May 2, 2024

Hvorfor er consent mode v2 viktig?

Hvorfor er egentlig denne litt irriterende pop-upen som stadig dukker opp på ulike nettsider så viktig? Bruker din bedrift Google Ads, Google Analytics, Facebook Pixel eller LinkedIn Insight Tag uten å ha implementert Consent Mode v2? Da bryter dere trolig med GDPR reglene. For å fortsette med måling, personaliserte annonser og remarketing må dette på plass.

Hvordan fungerer samtykkemodus?

Consent mode eller samtykkemodus, er en mekanisme som lar deg kommunisere samtykkestatusen fra brukerne av din nettside med informasjonskapslene du har på siden. Informasjonskapsler vil justere sin atferd og respekterer brukeres valg av samtykke - basert på om de godtar eller avviser cookie-banneren.

Mange bedrifter gjør dette enten feil, eller ikke i det hele tatt

Det er ulovlig å samle brukerdata uten å ha samtykke fra brukere. I EU følger vi GDPR (General Data Protection Regulation), som kom i mai 2018. På tross av det, er det mange bedrifter som gjør nettopp dette. Det finnes mange tilfeller av at cookie-banneren ikke er koblet sammen med informasjonkapslene som trigges. Det betyr at disse nettsidene ikke respekterer brukernes samtykkestatus. Informasjonskapsler vil dermed trigges på nettsiden, og samle inn ulovlig data. Faktisk så mye som 74% av skandinaviske nettsider faller inn under denne feilen, ifølge en undersøkelse fra Cookiebot. La oss si at du besøker 100 skandinaviske nettsider og avviser cookies på alle disse. Da vet vi at valgene dine mest sannsynlig ikke blir respektert av 74 disse nettsidene. Med andre ord, betyr dette i praksis at mange nettsider som har en cookie-banner, ikke respekterer dine valg, enten bevisst eller fordi det tekniske oppsettet ikke er riktig konfigurert.

Hva er nytt med Consent Mode v2?

Fra 6.mars 2024 rullet Consent Mode v2 ut for fullt og det har kommet strengere krav til samtykke av data. Det nye, siden Consent Mode, er samtykke til to ekstra signaler:

  •  Ad_user_data :  Samtykker brukeren til at deres personlige brukerdata brukes til markedsføringsformål?
  • Ad_personalization: Samtykker brukeren til personalisert målretting?

Consent Mode v2 introduserte konseptene basic consent mode og advanced consent mode.

Teknisk sett, er ikke dette noe nytt. Advanced consent mode, er samtykkemodus slik vi kjenner det (og slik Google ønsker at man bruker). Det innebærer at man samler inn ‘cookieless pings’ fra brukere som ikke har gitt samtykke. 

Basic consent mode innebærer at samtykkemodus er aktivert på nettsiden (eller app), og Google samler ikke inn noe data uten samtykke.

Google Tag Managers samtykkeinnstillinger:

Google sine tags har built-in consent. Velg 'no additional consent required' for advanced consent mode.

Det er 2 hovedgrunner for at consent mode v2 er rullet ut.

  1. Personvern
  2. Forbedret modellering av konverteringer for de som “opter ut” av cookies.

1) Direkte utdrag fra Google sin dokumentasjon: "Consent Mode (v2) will be mandatory in the EEA by March 2024 for all websites using Google services". Dette er et krav fra Google. For å være innenfor regelverket, må du ha dette på plass.

2) Google har allerede brukt modellering av de som “opter” ut av cookies. Consent Mode v2 vil gjøre denne modelleringen av konverteringer enda bedre/mer presis.

Men: Merk likevel at dersom du ikke oppfyller terskelen/threshold (700 klikk / 7 dager), vil ikke Googles modeller gå inn i den nødvendige opplæringsperioden, og konverteringer vil ikke modelleres siden det ikke er tilstrekkelige data. Med andre ord vil mindre kontoer som ikke oppfyller terskelen/threshold ikke se den forbedringen større kontoer vil se.

Her er en liste over Google sine sertifiserte CMP (Cookie Management Platforms):

https://cmppartnerprogram.withgoogle.com/#partners

Sjekk at du har satt opp Consent Mode v2 korrekt:

Gå til Google Analytics -> Admin -> Data Streams -> Consent Settings.

Hvis det ser slik ut, har det implementert det korrekt:

Disclaimer: Tematikken rundt dette innebærer et komplisert regelverk under konstant tolkning. Det er derfor viktig å følge med på nyeste praksis. Denne artikkelen vil oppdateres i tråd med nye relevante oppdateringer.

Sist oppdatert: 11/07/2024

La oss bli kjent 🤝

Gratis intromøte | Få en uforpliktende plan
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Heading

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

La oss bli kjent 🤝

Gratis intromøte | Få en uforpliktende plan
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.