Feedoptimalisering for Google Shopping - Nøkkelen for eCommerce

February 6, 2024

Denne artikkelen gir deg en oversikt over de 11 obligatoriske attributtene i en shoppingfeed, og forklarer hvorfor feed-optimalisering er viktig.

De 11 obligatoriske attributtene - Hvordan?

1. ID - [id]:

Dette er en nødvendig attributt for å identifisere unike produkter. Den er kun ment for interne produktidentifiseringer og er ikke synlig for dine kunder.

Produkt ID brukes blant annet for å se resultatene av dine ulike produkter, plassere bud og for å inkludere/ekskludere produkter fra produktlistene dine.

ID kan aldri være lenger enn 50 tegn.

Ikke gjør dette:

Ikke bruk store bokstaver

Bruk kun bokstaver og siffer

Ikke bruk samme ID for flere produkter

Gjør dette:

Bruk en unik ID for hvert individuelle produkt. Det inkluderer også unik ID for ulike variasjoner av samme produkt (Størrelse, farge osv.).

Bruk SKU (Stock Keeping Unit) som ID (disse er unike). Sørg for å lage konsekvente SKUer som er lett gjenkjennelige. En bok av Game of Thrones for første utgave og sesong 1 kunne hatt SKU: GOT-1-S1 for eksempel.

Bruk samme ID for helt like produkter uavhengig av land eller språkmålgruppe.

2. Tittel - [title]:

Bruk detaljerte og nøyaktige produkttitler som beskriver produktet du ønsker å selge mest mulig presist. Dette gjør det lettere for Google å forstå produktet ditt og du kan skille deg ut fra konkurrenter. En produktittel bør inneholde mer enn kun produktnavnet. Dette er gjerne unike beskrivelser av produktet. Eksempler på dette kan være; Farge, størrelse, materiale, lagringskapasitet osv.

De viktigste momentene av din produkttittel bør komme først i tittelen ettersom resultatene i Google ikke viser hele tittelen i annonsefeltet med mindre musepekeren holdes over annonsen. Den resterende delen av tittelen din har likevel en viktig funksjon for å matche ditt produkt mot kjøpers intensjon og søk. 

En produkttittel kan aldri være lengre enn 150 tegn, men bruk gjerne så mange tegn som behøves for å få frem alle de unike punktene ved produktet ditt. Merk at en god produkttittel varierer mellom ulike bransjer. 

For klær kan det være lurt med følgende produktittel: Merke - Produkttype - Kjønn - Øvrige attributter (Størrelse, farge, materiale osv.)

Eks: Nike - Air Force - Herre - 43 - Hvit - Sneaker - Lavprofil 

For elektronikk er følgende tittel trolig bedre: Merke - Produkttype - Attributter - Serienummer

Eks: Sony - WH-1000XM5 - Støykansellerende - Trådløs - Rundt øret - Beige - Serienummer

Ikke gjør dette:

Ikke bruk promoterende ord i tittelen (Salg - Billig - Tilbud) og hold deg unna store bokstaver. Husk at ordene du bruker bør være de samme ordene som din målgruppe også trolig bruker.

3. Beskrivelser - [description]

Gi grundige og nøyaktige beskrivelser av produktene dine som gir potensielle kunder all nødvendig informasjon for å ta en informert kjøpsbeslutning. Beskrivelsen kan maks bestå av 5000 tegn og bruk de første 160 tegnene på de viktigste delene av produktbeskrivelsen. Dette kan være; Materiale, farge, mønster, tekstur, form, størrelse, aldersgruppe, fordeler og egenskaper.

Beskrivelsen bør IKKE inneholde; Promoterende tekster, symboler, linker eller andre beskrivelser utover det unike produktet. 

En god beskrivelse er gjerne bygget opp med følgende innhold; Merke, produkt, produkttype, målgruppe, brukerens behov/ønske, nøkkelegenskap 1,2 og 3 og unike selling points (USPs).

Eksempel; Nike Air Force 1 er designet for å møte behovene til de som ønsker en tidløs, komfortabel og slitesterk sneaker. Perfekt for både hverdagsbruk og spesielle anledninger, denne skoen kombinerer funksjonalitet med et stilig utseende. 

Med sin ikoniske silhuett og rene linjer, er Nike Air Force 1 en tidløs klassiker som aldri går av moten. Den passer til enhver stil, enten du går for en avslappet eller mer formell look.

Utstyrt med en tykk, dempende såle og en polstret krage, gir denne skoen optimal komfort hele dagen. Den gir også utmerket støtte til føttene, noe som gjør den ideell for lange dager på beina.

Modellen har vært en stjerne i sneaker-verdenen i en årrekke, elsket av både sneakerheads og moteentusiaster. Dens ikoniske status gjør den til et must-have i enhver garderobe.

Enten du er ute etter å oppdatere din skosamling med en tidløs klassiker eller ser etter en pålitelig og komfortabel sneaker for daglig bruk, er Nike Air Force 1 det perfekte valget. Oppdag hvorfor denne skoen har stått tidens prøve og fortsetter å være en favoritt verden over.

4. URL - [link]

Produkt URLen vises ikke til dine kunder, men har til hensikt å føre kunden til den siden med den beste beskrivelsen av produktet.

URLen må starte med https:// eller http:// og tilhøre ditt eget domene.

Hvis du har flere variasjoner av samme produkt (farge eller størrelse) er det viktig at du bruker linken til den riktige variasjonen.

5. Kategorisering [google_product_category / product_type]

Google vil automatisk forsøke å kategorisere produktene dine (Google product category).

For å sørge for at kategorisering blir presis behøver du: Relevante titler, beskrivelser, riktig prising, merke og GTIN informasjon.

For din egen del bør du også kategorisere produktene dine etter produkttype.

Der Google product category har predefinerte kategorier kan du her velge å kategorisere produkttypene dine etter eget ønske.

Verdiene du grupperer etter kan benyttes for å strukturere Google shopping annonsene dine, rapportering, gjøre det lettere å finne relevante produkter mot spesifikke målgrupper m.mer.

6. Bildelink - [image_link]:

Gode høykvalitetsbilder er en unik mulighet til å skille seg ut. En god huskeregel er å holde bildene så rene som mulig, men også gjerne illustrere produktet i en virkelig kontekst.

Selger du for eksempel møbler kan det være et konkurransefortrinn å bruke bilder hvor møblene faktisk er innredet i en fin stue fremfor kun møbelet med en helt hvit bakgrunn.

Ingen av bildene under er direkte feil, men ser du hvilket bilde som positivt skiller seg ut?

Filformatene som støttes er; JPEG, WebP, PNG, GIF, BMP og TIFF.

Ikke gjør dette:

Ikke bruk bildefil større enn 16MB

Ikke bruk bilde større enn 64 Megapiksler

Ikke bruk bilde med ramme eller egne bakgrunner

Ikke inkluder tekst i bildet

7. Tilgjengelighet [avaliability]

Det er fire ulike verdier for tilgjengelighet.

På lager: Produktet er tilgjengelig og kan bli kjøpt og sendt til kjøper umiddelbart.

Ikke på lager: Produktet er ikke tilgjengelig og kan ikke bli kjøpt eller forhåndskjøpt.

Forhåndsbestilling: Produktet kan forhåndsbetales, men er ikke kommet for salg ennå.

Restordre: Produktet kan forhåndsbetales og sendes så snart det er tilbake på lager.

Riktig tilgjengelighet kan potensielt spare deg for unødvendige kostnader på klikk for produkter som er “out-of-stock”.

Ikke gjør dette:

Ikke sett produktene dine til “ikke på lager” hvis du gjør endringer og tar ned nettsiden din i en begrenset periode. Bruk heller “ekskluder destinasjon” attributten istedenfor.

Ikke sett produktene dine til “ikke på lager” hvis produktene ikke lenger selges av deg, fjern dem heller fra feeden.

8. Prissetting - [price]:

Automatiser jevnlig endringer i priser og tilgjengelighet i shoppingfeeden din for å unngå å vise feilaktig informasjon til potensielle kunder.

Pris er naturligvis en av de viktigste attributtene. Det viktig å kjenne sitt eget marked og ikke prise seg langt over konkurrentene. Gjør deg gjerne noen søk etter produktet ditt og se hvilke priser markedet ligger på. 

Google rangerer produktet ditt etter din totalpris (salgspris + fraktkost). 

Desto lavere totalpris - Jo bedre rangering hos Google. Du skal likevel ikke inkludere frakt i prissettingen din, dette tillegger du i Merchant Center -> Innstillinger -> Frakt & Returer.

Ikke gjør dette:

Ikke bruk en pris med mer enn to siffer etter desimalen.

Ikke benytt produkter med stadige prisendringer (auksjoner). Årsaken er at Google ikke rekker å oppdatere prisen hyppig nok.

Ikke endre prisattributten fordi produktet er på salg, dette endrer du enten ved en salgsprisverdi eller i Google Merchant Center promotion.

Gjør dette:

Sørg for at prisen i feeden stemmer med produktprisen på landingssiden.

Sørg for at prisene er oppdatert. For eksempel gjennom en planlagt “fetch”.

Hvis du har tilleggskostnader ved betalingssiden din må du sørge for at dette er lagt til i din Merchant Center konto.

9. Produkttilstand - [condition]:

Dette gjør det naturligvis lettere for kundene dine å få kjennskap til tilstanden til produktet ditt og påvirker kjøpsviljen. Noen ganger selger du kanskje en iphone eller Samsung mobil som er fikset og selges på nytt. I dette tilfellet må du velge verdien/valget (reparert eller “refurbished”).

Du har tre ulike valg:

Ny: Produktet er helt nytt eller ubrukt i original emballasje.

Reparert/refurbished: Produktet er reparert og har funksjon som et helt nytt produkt og kan selges med garanti. Originalinnpakning kan utebli fra produktets leveranse. Se bildet under av en reparert iPad som selges på nytt.

Brukt: Produktet har blitt brukt og er ikke endret før salg. Originalinnpakning er åpnet eller følger ikke med kjøpet.

10. Leverandør / Merke - [brand]:

Hvis du selger et produkt som utvilsomt er assosiert med et konkret merke eller en leverandør må du ha med denne attributten.

Merke brukes for å identifisere produktet ditt og vil bli vist mot din kundegruppe og kan maksimalt inneholde 70 tegn.

Brukere kan også filtrere attributter etter merke i shoppingfeltet i Google.

Ikke gjør dette:

Merke i flere ulike språk

Fyll inn merke når produktet ikke assosieres mot det valgte merket eller du er usikker.

Gjør dette:

Bruk riktig merkenavn som kundene også kjenner igjen.

Bruk butikknavnet dersom produktet kun selges av deg og du ikke har et offisielt merkenavn.

11. GTIN/MPN - [gtin / mpn]

GTIN står for Global Trade Item Number og bør kombineres med en MPN (Manufacturer Part Number). GTIN er et unikt produktnummer fra produsenten tilhørende produktet. Google bruker GTIN og MPN for å kartlegge annonserte produkter fra alle nettsider og leverandører for å gjøre din produktlisting sammenlignbar og lettere å finne.

Produkter uten GTIN er vanskeligere å kartlegge og kan gå glipp av viktige plasseringer i annonseformatet.

I Norge og Europa som helhet, brukes GTIN typen: EAN og består av et 13 sifret nummer (GTIN-13).

For bøker brukes GTIN-typen: ISBN som også består av et 13 sifret nummer (ISBN-13).

Hvis GTIN koden ikke er tilgjengelig eller produsent ikke medgir denne informasjonen til deg kan du finne dette på produktets strekkode:

Ikke gjør dette:

Bruk GTIN for et helt generisk produkt.

Legg til GTIN for et produkt som ikke har GTIN.

Gjett eller finn på et eget GTIN nummer.

Gjør dette:

Bruk riktig GTIN for hvert produkt, inkludert variasjoner av produktet.

Bruk en godkjent GTIN verdi definert i den offisielle GS1 validation guiden (https://www.gs1.org/services/verified-by-gs1

Bruk også andre relevante unike produktidentifiseringer som MPN (dette kommer under) og merke/brand.

For bundle (mobil og lader), bruk GTIN for hovedproduktet.

For multipakninger, bruk pakkens egne GTIN.

MPN er nødvendig å benytte hvis produsenten ikke har et GTIN nummer for produktet. 

MPN er valgfritt for produkter uten en assosiert MPN eller for produkter som selges av leverandør direkte.

Bruk MPN attributten for alle produkter som har en klar MPN av produsenten.

Ved å tillegge dette gjør du det lettere for Google å sammenligne produktene dine og gjør dem lettere å finne.

Noen Google søkere søker direkte på MPN og har du denne attributten kommer din vare tydeligere frem.

Produkt MPN er en serie siffer og bokstaver som du gjerne finner hos produsentens katalog, nettside eller på en online database. Hvis du ikke finner MPN kan du kontakte produsent eller leverandør direkte.

Andre viktige attributter og innspill:

Hold øye med ytelsen til shoppingfeeden din ved å analysere nøkkelindikatorer som klikkfrekvens, konverteringsrate og avkastning på annonseutgifter. Utfør regelmessige tester og justeringer for å optimalisere ytelsen ytterligere.

Hvorfor optimalisere din Shopping Feed?

For å kjøre Google Shopping annonser, trenger man en shopping feed. Enkelt forklart, er det en datafil som inneholder informasjon om produktene dine, som tittel, beskrivelse, bilde, pris, tilgjengelighet og annen relevant informasjon. Det å fylle ut denne informasjonen manuelt, ville både tatt veldig lang tid, samt at det øker sjangsen for å gjøre feil. Derfor anbefaler vi å bruke en "feed-manager tool" for å hente daten fra nettsiden din, over til Merchant Center. Denne filen lastes deretter opp til Google Merchant Center, som er grensesnittet mellom nettbutikken din og Google Ads-plattformen.

Det er 11 obligatoriske feedatributter man må ha med for å få kjøre Google Shopping Ads. Totalt sett er det hele 61 atributter man kan fylle inn. Men hvilke av disse skal du bry deg om?

Google Shopping annonser

Google Shopping kan være ekstremt profitabelt. Enkelte nettbutikker har en ROAS på 1000% (10x) over lengre perioder på sine Shopping-kampanjer. For at produktene dine skal vises i søkeresultatene, må du opprette en Google Shopping-feed som inneholder informasjon om produktene dine, inkludert tittel, beskrivelse, pris og bilde. Disse attributtene er obligatoriske.

Men det å ha en feed er ikke nok. Feeden må også optimaliseres. Du må sørge for at feeden din er nøyaktig, relevant og strukturert på en måte som gjør det enkelt for Google å forstå produktene dine. 

Optimalisering av Google Shopping-feed kan være en utfordring for mange annonsører. Det krever teknisk kunnskap og kompetanse, og det kan være vanskelig å vite hvor man skal begynne. Arbeidet du legger ned er verdt tiden og innsatsen. En optimalisert feed kan forbedre annonseresultatene og gi bedre avkastning på investeringen din i Google shopping-annonsering.

Hvis du kjører Performance Max (Smart Shopping), er optimalisering av feeden et av de viktigste tiltakene du kan gjøre for å få shopping-kampanjene dine til å prestere enda bedre.

Med bedre prestasjon mener vi høyere synlighet, bedre relevans for målgruppen din, økt klikkfrekvens og konverteringsrate. En optimalisert feed kan også forbedre kvaliteten på trafikken din, som igjen øker avkastningen på investeringen din i Google Shopping-annonsering.

Viktigheten av Shopping Feed-optimalisering

En godt optimalisert shopping feed bidrar til å forbedre synligheten og ytelsen til produktene dine i Google Shopping-annonser. Her er noen grunner til hvorfor det er viktig:

Bedre synlighet

En optimalisert shopping feed gjør det mulig for Google å forstå nøyaktig hva produktene dine handler om, noe som resulterer i bedre synlighet i relevante søk.

Økt klikkfrekvens

En detaljert og godt strukturert shopping feed kan tiltrekke seg flere klikk fra interesserte kunder ved å gi nøyaktig informasjon om produktene.

Forbedret konverteringsrate

Ved å inkludere relevante søkeord, attraktive bilder og nøyaktig prissetting i shopping feeden, kan du øke sannsynligheten for at kunder fullfører kjøpet.

Bedre avkastning på annonseutgifter

Optimalisering av shopping feeden bidrar til å sikre at annonsebudsjettet ditt brukes effektivt ved å målrette annonsene mot de mest relevante og potensielt konverterende kundene.

La oss bli kjent 🤝

Gratis intromøte | Få en uforpliktende plan
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Heading

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

La oss bli kjent 🤝

Gratis intromøte | Få en uforpliktende plan
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.